13. syyskuuta 2016

Vinkkejä opetukseen, kun ryhmässä on vähän suomea osaava oppilas


  • Esittele jakson tavoitteet, keskeisimmät sisällöt ja arviointi aluksi.
    • Havainnollista kuvilla ja esimerkeillä.
  • Jaa oppilaille lista aihekokonaisuuden keskeisimmistä käsitteistä, jotta oppilaat voivat kääntää ne etukäteen.
  • Rohkaise oppilaita tutustumaan aiheisiin Internetin ja Googlen kuvahaun avulla.
  • Kerro tunnin aluksi, mitä tunnilla tehdään ja mitä asiaa opiskellaan. Näytä aiheesta kuva, jos mahdollista.
    • Havainnollista monipuolisesti: kuvat, kartat, esineet, piirrokset, videot, animaatiot, käsitekartat jne.
       
  • Aihe ja tehtävät (ja läksyt) kannattaa kirjoittaa taululle.
    • Varmista, että oppilas osaa aloittaa tehtävien tekemisen ja ymmärtää, mitä pitää tehdä.
       
  • Neuvo, miten oppikirjasta löytyy tärkein tieto.
    • Kokoa aiheen avainsanat.
    • Kannusta sanakirjan käyttöön.
    • Opeta oman aineen lukustrategioita.
  • Avaa keskeisimmät käsitteet yhdessä oppilaiden kanssa ja varmista ymmärtäminen.
     
  • Käytä monipuolisia arviointimenetelmiä.
    • Harjoittele oppilaiden kanssa arvioitavien töiden tehtävätyyppejä, esimerkiksi koevastauksen kirjoittamista.
    • S2-oppilailla arviointi voi olla sanallista päättöarviointia lukuun ottamatta.
      • Kokeen voi tehdä suullisesti tai täydentää vastauksia suullisesti/ piirtämällä/ englanniksi/ omalla äidinkielellä.
    • Kokeessa voi käyttää sanakirjaa.
    • Suomen kielen opettajalta tai erityisopettajalta voi kysyä apua koejärjestelyihin tai kokeen kieliasuun.

Rohkaise oppilaita kysymään neuvoa opettajalta ja kavereilta!