21. tammikuuta 2016

Kielitietoinen koulu: kotitalous

Toimivia käytänteitä kotitaloustunneille, kun ryhmässä on suomea opiskeleva oppilas:



  • Tunnin aiheet ja ruokien valmistusjärjestys ovat näkyvillä koko tunnin ajan.
  • Reseptit ovat näkyvillä tai helposti löydettävissä.
  • Kotitalouden sanastoa voi opiskella kuvien, tekstien ja videoiden avulla
    • AMMe-sivustolta löytyy kuvasanastoa mm. ruuanvalmistukseen. 

Kuvat www.papunet.net
  • Ruoka-aiheisia blogeja ja Youtube-videoita löytyy paljon eri kielillä.
  • Seuraavan tunnin aihe ja reseptit annetaan S2-oppilaalle etukäteen.
  • Oppilas kokoaa itselleen sanastoa eri aiheista.
  • Samaa äidinkieltä puhuva oppilas mukana ryhmätyöskentelyssä.
  • Kokeissa on myös kuvallisia tehtäviä.
  • Koevastauksia voi täydentää suullisesti tai koe voi olla kokonaan suullinen.
  • Sanakirjaa voi käyttää tunnilla/ kokeessa.
  • Työskentelyn ohessa harjoitellaan vuorovaikutustaitoja ja puhumista: draamalliset harjoitukset, esimerkiksi ravintolakeskustelut, sopivat hyvin kotitaloustunnille.
  • Oppilaat voivat koota kotitaloustunneilla useimmin tarvittavia ilmauksia: kysymyksiä, kohteliaita pyyntöjä, käskyjä ja ohjeita yhteiseksi opiskelumateriaaliksi. 
  • Suomen kielen opettajan kanssa voi tehdä yhteistyötä ja miettiä, millaisia tekstilajeja kotitalouden tunneilla käsitellään:
    • Työskentelyohjeet
    • Reseptit
    • Neuvottelu, töiden jakaminen keskustellen
    • Pöytäkeskustelut eli suomalainen small talk 
    • Kodinhoito-ohjeet
    • Kokkiohjelmat
  • TVT:lla voi tehdä opetusvideoita, animaatioita tai omia oppikirjoja, joissa yhdistyvät kielitietoinen näkökulma, luovuus ja kotitalouden moninaiset sisällöt.
  • Kotitalous mahdollistaa tekemällä oppimisen ja puhumisen, kuuntelemisen ja kirjoittamisen taitojen harjoittelun –kivaa!
Kotitalouden kielitietoisia ideoita on kokeiltu Itäkeskuksen peruskoulussa osana Globaali koulu -hanketta syyslukukaudella 2015.