14. syyskuuta 2015

Kielitietoinen koulu: Vinkkejä reaaliaineiden opetukseen II


Kokeet, yhteistyö muiden opettajien kanssa ja arviointi

  • Harjoitellaan koekäytäntöjä
    • erilaisten koekysymystyyppien harjoittelu
      • käsitteen selittäminen
      • selityksen ja käsitteen yhdistäminen
      • erilaisiin kysymyksiin vastaaminen
      • esseevastaukset
    •   koevastausten tutkiminen, vertailu, harjoittelu ja mallintaminen
    •   annetaan oppilaille lukuohje kokeeseen (rajataan luettavan määrää)
  • Tehdään yhteistyötä S2-opettajan ja oman äidinkielen opettajan kanssa
    •  ennakoiva aiheen opetus olisi ideaalia
    •   uudet oppikirjat voi valita yhteistyössä S2-opettajan kanssa
    •   S2-opettaja voi selkiyttää/ helpottaa kokeiden kieltä
      • kielitaitotason huomioiminen
      • tehtävätyyppien miettiminen
      • tukisanat esimerkiksi esseen kirjoittamiseen
      • vihjeet
      • sanasto
    •  eri oppiaineiden sanastoa voidaan käsitellä myös S2-tunneilla ja oman äidinkielen tunneilla
    •   tukiopetusta voidaan antaa myös oppilaan omalla äidinkielellä
  • Käytetään tunneilla vertaistukea
  • Eriytetään opetusta
  • Opetetaan oppilaita pienryhmissä


·      S2-oppilaan arviointi:
  • Monipuoliset ja joustavat arviointikäytännöt:
    • Arvioidaan oppisisältöjen hallintaa ei kielitaitoa.
    • Otetaan huomioon oppilaan tausta ja kehittyvä kielitaito.
    • Tehdään yhteistyötä eri aineiden opettajien välillä.
    • Arviointi voi olla sanallista lukuun ottamatta päättöarviointia. Päättöarvioinnin tulee perustua päättöarvioinnin kriteereihin.
  • Erilaisia arviointikäytänteitä:
    •  oppilaan äidinkielelle käännetyt koetehtävät
    •  mahdollisuus vastata omalla äidinkielellä
    •  kokeen kielen yksinkertaistaminen
    •  sanakirjan ja lähdemateriaalin salliminen
    •  suulliset kokeet
    •  pidennetty koeaika
    •  porfolioarviointi
    •  korvaavien suoritusten hyväksyminen
    •  avustajan tuki koetilanteessa
    •  kokeen tekeminen pienemmissä osissa


Lähteet

Kuukka, Ilona & Katriina, Rapatti (toim.) 2009: Yhteistä kieltä luomassa – suomea opiskeleva opetusryhmässäni. Opetushallitus, Helsinki. 
Opetushallitus 2008: Suomea sanoin – monin tavoin Suomi toisena kielenä perusopetuksessa. Opetushallitus, Helsinki.
Pollari, Jorma 2007: ”Maahanmuuttajien huomioiminen koulun arjessa ja eri oppiaineiden opetuksessa” OPH:n koulutus ”MONIKULTTUURISUUSTAITOJEN KEHITTÄMINEN KOULUYHTEISÖSSÄ” Tampere 23.11.2007
Saario, Johanna 2014: Yhteiskuntaopin kieliympäristö ja käsitteet: toisella kielellä opiskelevan haasteet ja tuen tarpeet. Jyväskylä Studies in Humanities 172. Jyväskylän yliopisto.

Siikaniemi, Leeni 2014: ”Reaaliaineiden S2-tuki” VESO-koulutus Meri-Rastilan ala-asteella, Helsinki 24.9.2014