14. syyskuuta 2015

Kielitietoinen koulu: Vinkkejä reaaliaineiden opetukseen I

Kaikki opettajat ovat myös suomen kielen opettajia. Aineenopettajat ovat etenkin oman aineensa sanaston ja käsitteistön opettajia.

Hyviä käytänteitä opetukseen

  • Edetään askel askeleelta ja uudet asiat liitetään tuttuihin asioihin.
  • Havainnollistetaan monipuolisesti:
    • kuvat
    • videot
    • käsitekartat: ylä-, ala- ja rinnakkaiskäsitteet
    • kartat
    • kaaviot
    • diagrammit
    •  tarinat
    • muistisäännöt
  •   Käytetään monipuolista opetusmateriaalia:
  • Opetetaan luku- ja opiskelustrategioita omassa oppiaineessa:
    •   Opetellaan käyttämään kirjaa -mikä on tärkeää?
    •   Ennakoidaan ja aktivoidaan aiempi tieto, esim. kuvan avulla.
    •   Harjoitellaan silmäilevän lukemisen periaatteet:
      • kuvat
      • otsikko
      • väliotsikot
      • kappalejako
        • Kappaleen ensimmäinen lause sisältää usein pääasian.
      • muut tekstin osat
      • tärkeimmät käsitteet usein tummennettu
  •   Luodaan kokonaiskäsitys aiheesta.
  •   Avataan tärkeimmät käsitteet:
    • peruskäsitteiden opettaminen
      • kuvat, mallit, selitykset
      • havainnollistaminen ja kokeilu
      • muistisäännöt
      • sanaselityspelit käsitteillä
      • muistiinpanot
        • muovitetaan oppikirjan sivut, jotta sivuille voi tehdä alleviivauksia ja merkintöjä kalvotussilla
          • käsitteiden yhteydet käsitekartoilla
          • kuvat
        • oppikirjan tekstin avaaminen
          • vaikeat sanat ja käsitteet omin sanoin
          • tyypillistä sanastoa kootaan vihkon taakse (selitys ja käännös)
          • käytetään käsitteitä keskusteluissa



Lähteet

Kuukka, Ilona & Katriina, Rapatti (toim.) 2009: Yhteistä kieltä luomassa – suomea opiskeleva opetusryhmässäni. Opetushallitus, Helsinki. 
Opetushallitus 2008: Suomea sanoin – monin tavoin Suomi toisena kielenä perusopetuksessa. Opetushallitus, Helsinki.
Pollari, Jorma 2007: ”Maahanmuuttajien huomioiminen koulun arjessa ja eri oppiaineiden opetuksessa” OPH:n koulutus ”MONIKULTTUURISUUSTAITOJEN KEHITTÄMINEN KOULUYHTEISÖSSÄ” Tampere 23.11.2007
Saario, Johanna 2014: Yhteiskuntaopin kieliympäristö ja käsitteet: toisella kielellä opiskelevan haasteet ja tuen tarpeet. Jyväskylä Studies in Humanities 172. Jyväskylän yliopisto.
Siikaniemi, Leeni 2014: ”Reaaliaineiden S2-tuki” VESO-koulutus Meri-Rastilan ala-asteella, Helsinki 24.9.2014